ماده 148 قانون کار چیست؟؟؟ آیا کارفرما موظف به بیمه نمودن کارگر است؟

بیمه کارگر

ماده 148 قانون کار چیست؟ (بیمه اجباری)

ماده 148 قانون کار چیست؟ این سوالی است که اکثر مراجعه کنندگان (کارگر یا کارفرما)به ادارات کار با آن مواجه می شوند.شاید بهتر باشد عنوان سوال رو اصلاح کنیم و بپرسیم ماده 148 قانون کار در خصوص چه چیزی صحبت می کند. ابتدا متن ماده را می اوریم  و در ادامه به پاسخ سوال مطرح شده خواهیم پرداخت

ماده 148- کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

انطور که متن ماده گویا است کارفرمان موظف هستند کارگران خود را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه نماید. در اینجا نیز می توانید در این خصوص بیشتر اطلاعات کسب کنید.

همچنین در خصوص این ماده دستورر العملی تدوین شده است که از اینجا می توانید آن را دانلود کنید.این دستور العمل به دستور العمل شماره 4 نیز معروف است.

هم

تا اینجا متوجه شدیم بیمه نمودن کارگران نزد بیمه اجتماعی کی تکلیف قانونی است که بر عهده کارفرما گذاشته شده است.این تکلیف در ماده 148 قانون کار صریحاً ذکر شده است و با توجه به امری بودن قانون کار نمی توان بر خلاف ان تراضی نمود.لذا با هیچ قراردادی هم نمی توان این تکلیف را از کارفرما ساقط کرد یا بر عهد کارگر گذاشت.دلیل این امر هم علاوه بر صراحتاً قانونگذار ،ذی حق بودن سازمان تامین اجتماعی است.

کارگر در قانون کار

حال که متوجه شدیم کارفرما الزام به بیمه نمودن کارگر دارد این سوال به ذهن متبادر می شود که کار کارگر از نظر قانونگذار چه کسی است؟؟

با توجه به اینکه کارگر ،کارفرما،کارگاه عناونی هستند که بار حقوقی دارند لذا لازم است تا از آنها تعریف درستی داشته باشیم چرا که برای هر یک از عناوین قانونگذار بار معنایی جداگانه گذاشته اند.

کارگر از نظر قانون کار چه کسی است؟؟

قانونگذار در ماده دو قانون کار کارگر را تعریف کرده و بیان نموده منظور از کارگر چه کسی است.

ماده ۲- كارگر از لحاظ اين قانون كسي است كه به هر عنوان در مقابل دريافت حق‌ السعي اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا به درخواست كارفرما كار مي‌ كند.

مطابق ماده فوق کارگر به کسی گفته می شود که به درخواست کارفرما برای دریافت مزد در محل کارگاه کارفرما فعالیت می نمیاد.قانونگذار در این  ماده اهمیت تبعیت کارگر از کارفرما در مفهوم ماده بیان نموده است و کی از معیار های تشخیص روابط کارگر و کارفرمایی را هیمن تبعیت کارگر از کارفرما قرارداده است

حال با توجه به تعریف کارگر به چه کسی کارفرما می گویند

از نگاه قانون کار ،کارفرما کیست؟؟

قانونگذار در قانون کار و قانون تامین اجتماعی تکالیفی را بر عهده کارفما قرارداده است لذا در ماده سه قانون کار کارفرما را تعریف نموده و تصریح نموده چه فردی را به عنوان کارفرما می شناسد.

ماده 3 – كارفرما شخصي است حقيقي يا حقوقي كه كارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دريافت حق السعي كار مي كند . مديران و مسئولان و به طور عموم كليه كسانيكه عهده دار اداره كارگاه هستند نماينده كارفرما محسوب مي شوند و كارفرما مسئول كليه تعهداتي است كه نمايندگان مذكور در قبال كارگر به عهده مي گيرند . در صورتيكه نماينده كارفرما خارج از اختيارات خود تعهدي بنمايد و كارفرما آن را نپذيرد در مقابل كارفرما ضامن است .

13
امتیاز :
بدون رای!
هاشم فراهانی هاشم فراهانی وکیل پایه یک دادگستری مدیر سایت کارلا-مشاور قانون کار و تامین اجتماعی
همراه ما باشید در کانال تلگرام کارلا،یارکارگر و کارفرما کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه خود را ارسال نمایید

  1. علی تمکینی
    06:11 مورخه 24 آوریل 19

    سلام.خانمی به صورت کارمزد درکارگاه بنده به مدت ۲۵ روز کارکرده .ایشان بعداز دریافت حقوق خودکه مبلغ ان۷۰۰هزارتومان بود.به اداره کار ازمن شکایت کرده وگفته من اخراجش کردم. الان رای قطعی دادن من عیدی.سنوات.ذخیره مرخصی .بیمه به ایشان به پردازم.به مبلغ ۱۸/۲۲۶/۲۸۶ .
    ایا کسی که ۲۵ روز به صورت کارمزد کارکنه اونم برج ۳ بهش عیدی وسنوات باید داد

    • هاشم فراهانی
      10:08 مورخه 29 مه 19

      سلام
      بله برای هر کارگر با هر میزان باید مزایای پایان کار شامل مرخصی استفاده نشده،سنوات،عیدی به میزان کارکرد باید پرداخت شود.به عنوان مثال اگر یک کارگر یک ماه کار کرده است ،یک دوازدهم مزایای مذکور شامل کارگر خواهد بود.
      سپاس از اعتماد شما

  2. بهشتی
    10:47 مورخه 08 ژوئن 19

    مدتی در پدیده شاندیز مشغول به کار بودم ولی حق بیمه بعضی از ماهها رو پرداخت نکرده اند بعضی از ماهها به طور کامل پرداخت نشده تنها مدارکی که دارم تایم شیتهای کاری ماهانه هست به نتیجه میرسم (حدود 5 الی 6 ماه هست ) که حق بیمه ام را بگیرم یا نه؟ لطفا راهنماییم کنید

    • هاشم فراهانی
      14:32 مورخه 08 ژوئن 19

      بله این امکان برای شما فراهم هست.باید به مراجع حل اختلاف کار مراجعه کنید و ضمن ارائه تایم شیت ،به مبلغ حقوق هم اشاره بفرمایید.ضمناً در خواست بازرسی کار هم می توانید بدهید.
      کام یاب باشید

    • محمدرضا بهشتی
      11:55 مورخه 09 ژوئن 19

      ممنون از راهنمایی شما

  3. علی اکبری
    15:47 مورخه 18 ژوئن 19

    باسلام
    من در مدرسه ای از شهریور ۹۶مشغول هستم که از طریق یک شرکت حق و حقوق پرداخت میشود(پیمانکار) و تازه در اخر اردیبهشت ۹۸ متوجه شدند من شماره بیمه ندارم و بمن فرم نامنویسی داده اند و من نیز اقدام نمودم.سپس از لیست حقوقی داخل مدرسه متوجه شدم از من بیمه کارگر کسر شده و سهم کارفرما نیز همچنین از مدرسه به شرکت پیمانکار پرداخت شده است.
    برای پیگیری سابقه خود به مدرسه مراجعه نمودم برای دریافت فیش که همکاری نکرده و مرا به شرکت پاس دادند و شرکت نیز هیچگونه فیش و قرارداد برای پیگیری بیمه خود بمن نداد و تازه گفت هیچ جایی و سازمانی نمیتوانی شکایت برای بیمه بکنی چون خودت قبلا متعهد شده بودی بابت پیگیری.منظورشون در ان زمان از من در فرم اطلاعات شخص
    ی تعهدی در متن ان گرفتن با عنوان”متعهد میشوم درصورت نیاز به نام نویسی درکدکارگاه جدیدبیمه شخصا اقدام نمایم و شماره بیمه را به موسسه اموزشی در موعد مقرر اعلام نمایم”
    در حالی که اصلا اطلاعرسانی نکردند و هیچ فرمی ندادند.من الان فقط پرینت بانکی دارم که در ان واریز حقوق قید شده است.ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  4. علی
    21:56 مورخه 23 ژوئن 19

    امکانش هست پاسخ ایمیل کنید
    پدر بنده سیزده سال سابقه بیمه دارن تا برج2سال96 از شهریور سال پیش تا پانزده فروردین امسال در کارگاهی بودن ک همونجا بر اثر ایست قلبی فوت کردن ک اونجاام بیمه نبودن و کارفرما بیمه نکرده بیمه گفت برو اداره کار شکایت کن تا این مدتم جزو سوابق حساب بشه تا جای سیزده سال حقوق کامل بگیرید از اونجایی ک با توجه ب شرایط ما کارفرما همکاری میکنه راه بهتری هست یا با کارفرما برم اداره کار؟

    • هاشم فراهانی
      01:52 مورخه 29 ژوئن 19

      سلام تنها مرجع تشخیص روابط کار هیات های تشخیص و حل اختلاف موضوع قانون کار هست.به نظر من بهتره به هیات های حل اختلاف ار مراجعه کنید.سپاس

  5. سروش نیا
    11:10 مورخه 15 سپتامبر 19

    سلام
    در سال 87 پنج ماه حق بیمه من واریز نشده در حالیکه از سال 76 الی 94 به طور پیوسته در یک کارگاه مشغول به کار بوده ام. مدارک و مستندات پرداخت در این سال به کلی مفقود شده است. راه حل چیست؟ احتمالا به دلیل تغییر شعبه ی پرداخت بیمه، این پنج ماه از سیستم حذف شده است.

    آیا راهی جز تنظیم شکایت به اداره کار هست؟ و اگر شکایت کنم کارفرما چقدر جریمه می شود؟

    • هاشم فراهانی
      14:15 مورخه 15 سپتامبر 19

      سلام وقت بخیر
      در خصوص سوال اول اینکه راهی به جز شکایت در اداره کار هست؟ بله می توانید به شعبه مربوطه مراجعه کنید و مدارک دال بر شاغل بودن خودتون رو ارائه بدید. در این روش کارفرما باید با شما همکاری بکند.
      اما در خصوص شکایت از کارفرما در اداره کار هر مدرکی که دال بر فعالیت شما باشه مثلا” دفتر حضور غیاب، استشهاد دیگر کارمندان که در اون دوره در اون کارگاه کار می کردن و براشون بیمه رد میشده.و…
      در خصوص هزینه هم حدوداً 5 میلیون تومان جریمه خواهند شد.البته بر مبنا حداقل دستمزد.
      با عضویت در سایت می تونید تیکت اختصاصی ارسال کنید

  6. علی
    17:00 مورخه 10 اکتبر 19

    سلام
    مزایا و حق بیمه کارگرانی که به صورت ساعتی در کارگاه کار میکنند و در یک هفته یک ، دو یا چند روز مشغول به کار هستند چگونه باید پرداخت شود ؟
    با تشکر از شما

    • هاشم فراهانی
      18:48 مورخه 11 اکتبر 19

      سلام
      مثلاً یه کارگری در ماه 24 ساعت برای شما کار کرده باید سه روز براش بیمه رد کنید و سه روز حقوق در یافت کنه. چون هر روز برابر با 8 ساعت کاری است.اگر همین کارگر رو در سال محاسبه کنیم میشه 36 روز برابر به یک ماه و6 روز به همین میزان باید سنوات و عیدی پرداخت کنید